Get the Flash Player to see this rotator.

 

24h Barcelona 2014

 

7.september 2014



Så er solen stået op, og man skulle tro, det gav chaufførerne bedre mulighed for at se, hvad der foregår på banen, men igen har der været et sammenstød, og der er kode 60.
Nick er fortsat i bilen, fører klassen og ligger samlet nr. 20. Minien som har været den førende i klassen og involveret i et uheld er kommet på banen igen, men er nu 13 omgange efter RCZ'en. Vi er 4 omgange foran nr. 2 i vores klasse, den hvide RCZ.



    


Kl.  11.05, og der er mindre end en time til det ternede flag. René er sidste kører i bilen og får lov at krydse målstregen kl. 12.
Vi ligger stadig nr. 1 i klassen og på en samlet 20. plads. Der resterer 57 biler i dette års 24 timers løb i Barcelona.

 



Desværre blev det "kun" til en tredje plads i klassen, da en knækket trækaksel og forhjulsnav satte en stopper for drømmen om en sejr. Venstre forhjul blokerede i sving 6 med kun 22 minutter igen.
Herefter kunne René blot se konkurrenterne passere gang på gang. Ligeledes i pitten blev en begyndende sejrsstemning stemning vendt til hængende hoveder.
MEN efter at have sunket det hele (tilsat en øl) blev alle enige om at det var en godt resultat og at bilen viste sig at være konkurrencedygtig.


      




   








Vi vil gerne takke alle mekanikere og hjælpere der har været med til at kæmpe os igennem de næsten 24 timer. Uden jer var vi ikke kommet så langt


   



Tak til alle der har fulgt os og troet på os hele vejen.

Vi er tilbage på racerbanen om 4 uger, hvor der skal køres 12 timers løb på Hungaroring i Ungarn.





6. september 2014


Så er vi i gang med 24 timers løbet på Circuit de Barcelona-Catalunya.
Ved ankomst til banen i morges var alt stort set klar hos Team HM Motorsport. Der skulle lige finpudses lidt, og ellers har hele teamet gået med sommerfugle i maven og ventet på at få lov til at køre bilen ud på startgrid'en til opstilling, hvor bilen startede i række 27 efter en placering som nr. 54 efter gårsdagens kvalifikation. 65 biler stillede til start et par minutter i 12.00.



   


Efter den obligatoriske første omgang bag safety-caren med Jens-Henrik bag rattet fik bilen en fin start, da løbet blev givet fri. Med omgange på 2.09 og 2.10 minutter (den hurtigste omgang blev sat af en Mercedes på 3. omgang på 1,52 minutter) havde Jens-Henrik god varme i dækkene og fik en god rytme i bilen og fik den langsomt og stabilt kørt længere op i placeringerne.



   


Efter planen skulle der tankes efter ca. en time og 3 kvarter, men da der pludselig blev kaldt kode 60 efter godt en time og 25 minutter, måtte tankholdet få benene på nakken, idet Jens-Henrik var ca. et minut fra at køre ind i tankområdet. Mekanikerne blev også hurtigt klar til dækskift og til, at Nick Reimersø kunne overtage rattet.
Slutningen på tankningen blev en kende dramatisk, idet benzindækslet ikke var blevet lukket helt, inden bilen kørte af sted til første pitstop. Pitstoppet forløb også med høj adrenalin, da en .....maskine pludselig løb tør for batteri. Heldigvis gik alt alligevel, som det skulle, og bilen kom afsted med Nick bag rattet.

René tog tredje stint, det gik rigtigt godt, god fart. Selv om han fik et voldsomt "skub", i højre side, af en BMW forblev han på asfalten. Gaffatape kan hjælpe mange steder, da bilen kom i pit for tankning og chaufførskift, til Jens-Erik, blev den tapet over hullet. 


   




Kl. 19.55 er Jens-Henrik kommet i bilen for 2. gang, og bilen kører perfekt. Der har været et par småuheld for RCZ'en, men ikke noget, der har kunne slå hverken bil eller fører ud. Jens Erik fik hjælp en enkelt gang og blev trukket fri af sandet, men fortsatte herefter på egen hånd, så der har ikke været nogen unødige besøg i pitten.
Der er en fantastisk stemning i teamet, omend nogle er ved at mærke trætheden, men det forsvinder hurtigt efter en "time-out" i en af liggestolene eller luftmadrasserne, og så er man klar igen.

Status er, at bilen fortsat ligger to'er i klassen og på en samlet 25. plads



     

Varmen har lagt sig, og mørket har i den grad sænket sig her i Barcelona. De køligere temperaturer gør godt for både kørere, mekanikere og tankfolk.
Siden sidst har der været 2 tankninger og pitstops med chaufførskifte. Først overtog René efter Nick, og for lidt siden hoppede Jens-Henrik så i bilen. Det spanske vejr viste tænder igen, og lidt efter kl. 22 så det ud, som om det ville blive uvejr som i går aftes under nattræningen. Det lynede en kort overgang, men det blev ved det, og regnen og blæsten blev væk, og de har været stort set skyfrit siden da.


    



Status her lidt før kl. 02.00 er, at bilen fortsat ligger toer i klassen med 8 omgange op til etteren og på en samlet 21. plads. 4 biler er officielt udgået, og der er fortsat 61 biler med i løbet. RCZ'en har nu kørt 339 omgange, hvor nr. 1 i hele løbet har kørt 384 omgange.
Natten er stadig ung, og der kan ske meget, inden det igen bliver lyst, og løbet slutter kl. 12.00.





5. september 2014

Fredag startede med et par træningstimer. Efter raceren havde været på banen et godt stykke tid, fik mekanikerene noget at spekulere over da Jens-Henrik meldte ind at bilen begyndte at sætte ud og gik derefter i stå og måtte hjælpes i pit. Heldigvis var problemet ikke andent end benzinmangel.


   



Mens der blev hold møde for Teamchefen og senere for kørerne, blev bilen skubbet til tankområdet og blev tanket for at være klar til næste træning og kvalifikation, dette forløb uden problemer.



   


Varmen har lagt sig, og mørket har i den grad sænket sig her i Barcelona. De køligere temperaturer gør godt for både kørere, mekanikere og tankfolk.

Der været 2 tankninger og pitstops med chaufførskifte. Først overtog René efter Nick, og for lidt siden hoppede Jens-Henrik så i bilen. Det spanske vejr viste tænder igen, og lidt efter kl. 22 så det ud, som om det ville blive uvejr som i går aftes under nattræningen. Det lynede en kort overgang, men det blev ved det, og regnen og blæsten blev væk, og der har været stort set skyfrit siden da.




4. september 2014

Torsdag morgen gik turen til banen for udpakning i pitgaragen.

    


Kl. 14.00 skulle der åbnes for teknisk kontrol. Men spansk tid begynder man først forberedelserne ca. kl. 14 så omkring 14.30 kunne de begynde kontrollen, her holdte bilerne i en lang kø.



      




  

Efter lang tids venten og megen grundig inspektion, blev det eftertragtede mærke sat på forruden.




  



Teamet havde tilkøbt 4 timers privat træning, hvor Jens-Henrik lagde ud for opvarmning af bilen. Derefte kom Nick for at tage hans "jomfrutur". Der var tid nok så Rene og Jens-Erik fik også deres lyst styret. Mekanikerteamet samtidig trænet deres pitstop hvor Teamchef Flemming holdte øje med tiden i pitten.


Nattræningen fik en brat slutning, da løbet efter knap 20 minutter blev aflyst. En gigantisk haglbyge krydret med lyn og torden fik løbsledelsen til at afbryde løbet med det røde flag, idet banen var nærmest oversvømmet, og flere uheldige teams fik travlt med at indfange løbske pavilloner og forsøge at udbedre skaderne. Heldigvis er der ingen forlydender om tilskadekomne, og alle bilerne er nu kørt i pitgaragerne og kommer ikke ud før ved løbets start i morgen.
Nick nåede sine 3 obligatoriske runder på banen, mens René efter den første måtte i pit for at skifte til regnvejrsdæk, og bilen kom altså aldrig ud på banen igen, før løbet blev afbrudt. Der bliver givet dispensation til de kørere, der ikke har nået nattræningen


  





     





Tiden nærmer sig den 5.-6.-7. september, hvor HM Motorsport skal deltage i årets 24h Barcelona.

Efter klassesejren ved 12h Zandvoort, er alle opsat på at komme af sted.
 

Søndag den 31.8., forlader RCZ’eren værkstedet, for at sætte kurs mod Barcelona - Det længe ventede øjeblik

Transportholdet - Flemming Johansen og Mogens Hammerum er ansvarlige for at transporterer RCZ’eren i god behold, ca. 2300 km, til Circuit de Catalunya. Resten af teamet ønsker dem en rigtig god tur.

 

I år består kører teamet som tidligere af Jens-Henrik Hansen, Jens-Erik Hansen, René Hagedorn og som noget nyt Nick Reimersø.

Mekaniker teamet som tidligere af Jesper Jensen, John Kristiansen og Per Kristensen der er dækspecialisten, teamet får denne gang hjælp af Carsten Bjergager og Christian Poulsen som udover dækskifte også skal hjælpe tankteamet Mogens Hammerum og Winnie Hansen. Flemming Johansen har påtaget sig, at overtage Michael Olsen’s opgave som teamchef.

HM Motorsport har fået startnr. 45

Følg teamet på facebook og http://live.24hseries.com

Løbets højdtpunkter :

Fredag den 5. september er kvalifikation kl. 19.00 – 19.45.

samt Nat kørsel kl. 20.45 – 22.15

Lørdag den 6. september 2014 start på 24h Circuite de Barcelona,
 

HM Motorsport ønsker alle danske kører og teams et godt race.

    

Hele Teamet er samlet for at få pakket det Servicevognen og trailer